Англійська мова

Особливості навчання англійської мови дітей дошкільного віку
     Доцільність навчання дітей дошкільного віку іноземної мови відображена в низці праць вітчизняних та зарубіжних учених (Н. Агурова, В. Гінзберг, С. Гоздецька, В. Плахотник, О. Ханова та ін.). Навчання іноземної мови в дошкільних навчальних закладах має на меті формування елементарних навичок усного мовлення на основі засвоєння лінгвістичного матеріалу та сприяння загальному розумовому розвитку дошкільників. Оволодіння іноземною мовою у дошкільному віці, на думку багатьох дослідників (Н. Басова, М. Безруких, В. Бухбіндер, І. Вронська, Н. Гальскова, Г. Рогова та ін.), є найбільш ефективним. Особливо це стосується навчання ді- тей старшого дошкільного віку. У. Вайнрайх, Н. Імедадзе, М. Пав- лович та інші вбачають основу успішного навчання дошкільників іноземної мови саме у специфіці психофізіологічних можливостей дітей цього віку. Так, на думку У. Пенфілда, фізіологічна причина успіху навчання мови полягає в тому, що в цей період мозок дитини має спеціалізовану здатність до навчання мови, яка з віком змен- шується.
      Незважаючи на різні предмети досліджень, у науковій літерату- рі існує думка, що «під час вивчення іноземної мови в дошкільному віці вона засвоюється так само, як і рідна» (Л. Виготський). На основі аналізу загальних закономірностей засвоєння рідної та іноземної мов можна зробити висновок, що розбіжність елементів мовних систем не впливає на умови засвоєння дитиною рідної та іноземної мов, що мають багато подібного. Так, Н. Жинкін стверджував, що засвоюючи мову, рідну чи іноземну, дитина проходить шлях від пасивного сприйняття почутої нею мови до самостійного продукування розгорнутих висловлювань завдяки встановленню активних стосунків із навколишніми у процесі спільної діяльності. 12 Усі заняття з англійської мови в ДНЗ.
     Як зазначає Г. Пальмер, у дошкільному віці наявна «найбільша чутливість до мовних явищ, — це твердо встановлений факт».
     Численні дослідження у галузі раннього навчання іноземної мови українських (П. Бех, Л. Биркун, Н. Гальскова, Н. Клевченко, В. Колечко, О. Коломінова, Н. Колтко, О. Першукова, О. Рейполь- ська, С. Роман, Т. Шкваріна) і зарубіжних (М. Біболетова, І. Бім, І. Верещагіна, І. Вронська, Дж. Голдернес, Ф. Гопкінс, Д. Лазер, Е. Джонсон, Н. Доусон, М. Маглиш, Н. Малкіна, А. Майер, А. Сушкевич, Д. Стрейндж, К. Хастінгз, П. Шиллєр, Н. Уітні) вчених довели доцільність і ефективність дошкільної англомовної освіти дітей, її позитивний вплив на інтелектуальний розвиток особистості та підготовку дитини до школи.
    Проте проведений нами порівняльний аналіз зарубіжних і вітчизняних посібників із раннього навчання англійської мови доводить, що використовувати зарубіжні посібники у «чистому» вигляді неможливо, тому що вони розроблені за традиціями, вимогами іншої освітньої системи і мають свою специфіку. Вітчизняні методичні посібники з раннього навчання іноземної мови певною мірою теоретично не обґрунтовані відносно навчання англомовного спілкування.
    Таким чином, наявні суперечності між розмаїттям технологій, посібників, розробок, рекомендацій, програм із раннього навчання англійської мови, які спираються на різні принципи, методи, прийоми тощо, і відсутністю теоретично обґрунтованої, експериментально перевіреної та узгодженої з особливостями розвитку старших дошкільників та специфікою навчання методики формування умінь англомовного спілкування.
    Такі науковці, як Л. Виготський, О. Леонтьєв, Д. Ельконін, В. Мухіна наголошують, що у разі організації навчання дітей до- шкільного віку слід враховувати особливості, якості та здібності, які вже є рисами особистості дитини.
    Таким чином, як показав аналіз досліджень, існують певні пе- редумови до успішного опанування іноземної мови саме в дошкільному віці, а саме:

  •   здатність цільового запам’ятовування необхідної інформації; f початок формування процесу логічного мислення; 
  •  формування уявлень та понять у дітей, які забезпечують успіш- ний розумовий розвиток; f формування здібності до початкових форм абстракції, узагаль- нення; 
  •  розвиток образного мислення та початок поступового переходу до понятійного мислення;    
  • інтенсивне формування пізнавальних потреб, потреб у нових знаннях та способах розумової діяльності. 
   Базовим компонентом дошкільної освіти України в розділі «результати освітньої роботи» освітньої лінії «Іноземна мова» визначе- но: «здатність розуміти іноземну мову (звертання, ввічливі форми, тексти віршів, пісень, казок, мультфільмів, ігор)…». Такий орієнтир націлює вчителів іноземної мови на широке впровадження інфор- маційно-комунікативних технологій. Комп’ютер та мультимедійна система стали незамінними у навчанні іноземної мови дітей дошкільного віку. У ДНЗ навчання дітей англійської мови доцільно розпочинати з п’ятирічного віку. Більшість дітей цього віку досягають інтелек- туальної, вольової, мотиваційної та емоційної готовності вивчати другу мову в колективі. У них вже сформувався достатній запас слів і правильна вимова звуків, вони вживають граматичні форми рідної мови згідно із законами та нормами фонетики, прагнуть і вміють орієнтуватися у ситуаціях спілкування, підтримують розмову, ведуть діалог, здатні зосереджуватись і концентрувати увагу в ігрових формах діяльності, проявляють інтерес до спілкування, прагнуть досягти успіху, заохочення тощо. На шостому році життя діти легко засвоюють звукову форму морфем. Мовлен- нєвий апарат дитини характеризується гнучкістю, податливістю для формування іншомовної вимови, добре розвинутою здатністю до імітації. Якість дошкільної освіти неможлива без пошуку та впровадження інноваційних моделей життєдіяльності дітей. Сучасність вимагає відповідності змісту освіти життєвим потребам. Вивчення англійської мови з дошкільниками має свої специфічні сторони, але є результативним за умови виконання законів ефективного вивчен- ня іноземної мови. Освітня лінія «Іноземна мова» входить до варі- ативної частини Базового компоненту дошкільної освіти в Україні. Іноземна мова в освіті дітей дошкільного віку розглядається як засіб розвитку, виховання та особистісного становлення дитини; засобом соціалізації. Протягом тривалого часу дошкільне навчання англійської мови базувалося значною мірою на імітації мовленнєвих зразків. Між тим дослідниками раннього навчання англійської мови пере- конливо доведено, що імітація не є основним прийомом оволодіння англійською мовою в дитинстві. Більш вирішальну роль відіграють процеси мовних узагальнень і так звані металінгвістичні здібності, тобто здатність гнучко і на абстрактному рівні засвоювати мову,  помічати її відмінності від явищ рідної мови, свідомо оперувати нею.

Припустимо, діти тільки приступили до вивчення англійської мови, познайомившись з алфавітом. Ось які ігри можна запропонувати для закріплення цих знань: 
1. називати букви, зображені на картках, і вдаряти м’ячиком об підлогу, тільки робити все в такт; двом командам учнів пропонується на швидкість скласти якомога більше слів із запропонованих перемішаних букв;
 2. відгадати слово за першою літерою і як можна швидше його намалювати, щоб перемогти в грі. При роботі з орфографічним матеріалом можна використовувати такі ігри для дітей англійською мовою:
 3. знайти в сітці з літерами певну групу слів (а тут потрібно знати їх правильне написання); дати двом командам по довгому слову і попросити скласти якомога більше слів з його літер;
 4. за допомогою міміки і жестів зобразити те, що написано в загаданном реченні.
 Для роботи з новим лексичним матеріалом і закріпленням старого можуть підійти ці ігри для дітей англійською мовою: 
 1. рольова гра за темою, що дає учням можливість відчути себе в якості різних персонажів по черзі; розподіливши по групах, запропонувати учням відгадати певну кількість загадок і ребусів англійською мовою на час; 2. пограти в припущення: що б було, якби?
3. Ігри для дітей англійською мовою можна придумати самим, скориставшись деякими ідеями. Наприклад, приклади фольклорних ігор ви можете знайти на сайті englishforkids.ru. Там же знаходяться пальчикові ігри та дидактичні ігри. Велика кількість ігор для дітей англійською мовою розташоване на такому ресурсі, як bilingual.ru.

          Англійський алфавіт
Англійська транскрипція
Табличка протилежностей
Гра "Одяг та частини тіла"


                         Відчуття


                           Погода




Комментариев нет:

Отправить комментарий